Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

onsdag 7 augusti 2013

Päronpizza och chokladmousse m salmiak

För några år sedan satt jag med två av mina äldsta vänner och åt en bit mat. Vi träffades alltför sällan och bestämde oss för att ses en vardagkväll ca var sjätte vecka för middag hos varandra. I går var det min tur och jag bjöd på potatissalladen med sparris och grillsåsen med parmesan som jag tipsat om tidigare. Vi åt grillad ryggbiff till. Som förrätt/tilltugg åt vi päronpizza och till dessert blev det salmiakchokladmousse.

Före ugn


Så här gör du pizzan:
Päronpizza
1 långpanna
Deg:

  • 25 g jäst
  • 2 1/2 dl ljummet vatten
  • 1 tsk salt
  • ca 6 dl vetemjöl
Låt jäsa under duk i ca 1 h

Fyllning:
  • ca 200 g tallegio(ost)
  • 2 päron
  • 4 msk pinjenötter
  • 4 msk olivolja
  • flingsalt
Sätt ugnen på 250 grader
Kavla/ tryck ut degen i en långpanna med bakplåtspapper
Skiva ost och päron tunt och fördela över degen. 
Strö över nötter, ringla över olivolja och krydda med flingsalt.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 min
Låt svalna 5-10 min, skär eller klipp sedan i lagom stora bitar

Vill man göra det till en rätt t ex på fredagskvällen kan man servera pizzan med parmaskinka, salami, oliver etc

Efter gräddning

Klipp i bitar. Fat: Jelly Bean
 Chokladmousse med salmiak:

  • 120 g Anton Bergh salmiak (1 hel kaka+ 1/5 av en kaka= köp 2 st)
  • 3 dl vispgrädde
  • 3 äggulor
  • 1/2 dl strösocker
  • 1 msk cognac
Dela chokladen och smält i vattenbad
Vispa grädden
Vispa äggulor och socker luftigt
Vänd ner cognac i äggsmeten och blanda i den smälta chokladen
Vänd ner grädden och häll upp moussen i portionsformar
Ställ i kylen minst 2 h


Serveras med bär, salmiaksås och lakritsströssel. Bricka/ Brickbord Svenskt tenn

Så här ser chokladförpackningen ut

Väldigt gott


Hoppas att du ska gilla någon av rätterna ovan. Mina gäster gjorde det!/ S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar